Boss

W zależności od gatunku w jaki gramy, słowo „boss” może oznaczać coś innego. W większości gier boss jest rywalem ostatecznym, który jest główną przyczyną problemów jakie będziemy musieli rozwiązać zanim dotrzemy do końcowej walki. Jeszcze w innych grach, boss jest tylko przystankiem przed starciem z kolejnym, a sama rozgrywka skupia się tylko i wyłącznie na dążeniu od bossa do bossa bez żadnej większej głębi fabularnej.
„Boss” w każdej grze charakteryzuje się tym, że jest dużo potężniejszy niż zwykli przeciwnicy napotykani po drodze do niego prowadzącej. Zdarzają się sytuacje oraz gry gdzie główny boss jest dużo większy od zwykłych przeciwników i idealnym przykładem takiej gry (gdzie boss jest dużo większy) jest Painkiller gdzie na koniec każdego aktu musieliśmy zmierzyć się z jednym z generałów Lucyfera.

Oprócz starć z bossami, po drodze możemy natknąć się na tzw. mini bossów, którzy także mogą sprawić nam problemy i niejednokrotnie zdarzało się tak, że walka z mini bossem była dużo trudniejsza niż finałowe starcie z głównym złym. Czasami boss wygląda tak samo jak pozostali przeciwnicy, których eliminowaliśmy przez całą rozgrywkę, a jedyną różnicą są jego statystyki, które znacznie przewyższają pozostałych przeciwników.
Po tej krótkiej charakterystyce można podsumować, że boss jest po prostu głównym przeciwnikiem w każdej grze, z którym przyjdzie nam się zmierzyć aby ukończyć główny wątek fabularny.