Checkpoint

Checkpoint jest miejscem, z góry przewidzianym przez twórców, gdzie powinien nastąpić zapis gry. W największym skrócie jest to po prostu – automatyczny punkt zapisu. Zwykle dzieje się, to po wykonaniu zadania związanego z głównym wątkiem fabularnym lub w jakimś kluczowym dla fabuły momencie. Istnieją także gry gdzie sami możemy sobie ustawić opcje automatycznego zapisu, które po części można traktować jak checkpoint.
Nie w każdej grze checkpoint jest/był dobrze zaplanowany i takim przykładem może być pierwsza odsłona serii Far Cry gdzie punkty zapisy były rozlokowane w określonych przez twórców miejscach. Takie rozwiązanie wiązało się z problemami przy przejściu niektórych etapów ponieważ ciężar gry nie był odpowiednio wyważony pomiędzy kolejnymi punktami zapisu i zdarzały mi się takie sytuacje, że męczyłem się z pokonaniem jednego etapu kilka godzin, myślałem, że już zbliżam się do punktu zapisu, gdy nagle padałem od kuli jakiegoś randomowego przeciwnika, który zaczaił się w krzakach. Gdy już udało mi się za którymś z kolei razem przejść ten etap okazywało się, że checkpoint był dosłownie jeden krok dalej i nie musiałbym po śmierci ponownie przechodzić wszystkiego od początku.

Powoli, automatyczne punkty checkpoint odchodzą w zapomnienie na rzecz możliwości szybkiego zapisu gry ale jeszcze, od czasu do czasu, pojawiają się produkcje, które chcąc przypomnieć „dawne” czasy korzysta właśnie z automatycznych punktów zapisu. Wszelkiej maści gry zręcznościowe oraz przygodowe stały się współczesnym domem dla automatycznych punktów zapisów gry.