Antyaliasing

Czasami antyaliasing zapisywany jest jako Anti Aliasing. Pod tą nazwą kryje się jedna z technik, które służą do wygładzania krawędzi obrazu. Jest to jednocześnie jedna z najbardziej wymagających technik, które obciąża komputer podczas gry. Nic dziwnego, że gdy gra nie działa płynnie, to pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy wyłączyć jest właśnie antyaliasing.
Każda gra składa się z małych pikseli. Im jest ich więcej tym dokładniejszy jest obraz, ale piksele to nic innego jak małe prostokąty, których krawędzie cały czas pozostają ostre.
Gdyby nie antyaliasing, to po bliższym przyjrzeniu się moglibyśmy zobaczyć ostre krawędzie na obiektach znajdujących się w grze.

Antyaliasing można więc podsumować jako rozmywanie krawędzi, dzięki czemu krawędzie każdego obiektu nie wyglądają na poszarpane i ostre. Wszystkie obliczenia, za które odpowiada antyaliasing, wykonywane są w czasie rzeczywistym dlatego też tak bardzo obciążają one procesor oraz kartę graficzną. Dzisiaj już nikt nie wyobraża sobie gry bez aktywnej opcji antyaliasingu, chociaż zdarzają się jeszcze komputery, które nie są w stanie uciągnąć gry z aktywnym antyaliasingiem lub po prostu gra jest słabo zoptymalizowana, co sprawia, że włączenie tej opcji będzie wiązało się z drastycznym spadkiem płynności rozgrywki.