cryengine

Silnik graficzny Cry Engine

Rok wydania: 2002
Producent: Crytek

Jedno z największych zaskoczeń w branży jeżeli chodzi o silniki graficzne. Pierwotnym założeniem silnika było pokazanie możliwości nowych układów graficznych od Nvidia. Dlatego też silnik powstał jako demo technologiczne dla kart graficznych serii GeForce 3. Silnikiem od razu zainteresował się Ubisoft, który kupił licencję na silnik Cry Engine i zmodyfikował go na potrzeby serii gier Far Cry (zmodyfikowana wersja języka nosi nazwę Dunia Engine). Pierwsza wersja silnika pozwalała na obsługę jednostek shader w wersji 3.0 oraz wprowadzono także efekty HDR. Każda kolejna wersja wprowadzała szereg usprawnień w stosunku do swojej pierwszej wersji. Każda gra oparta na silniku Cry Engine zachwycała swoją oprawą graficzną i tak jest do dzisiaj, a gra Crysis, której premiera odbyła się w 2007 roku do dzisiaj stanowi wyznacznik wydajności komputerów pomimo upływu 13 lat od dnia jej wydania.

Gry, które powstały na silniku Cry Engine

– Far Cry (2004)
– Far Cry Instincts (2005)
– Far Cry Instincts: Evolution (2006)
– Far Cry Instincts: Predator (2006)
– Far Cry: Vengeance (2006)
– Crysis (2007)
– Aion: The Tower of Eternity (2008)
– Crysis Warhead (2008)
– Vigilance (2008)
– Blue Mars (2009)
– Entropia Universe (2009)
– Merchants of Brooklyn (2009)
– Crysis 2 (2011)
– ArcheAge (2013)
– Crysis 3 (2013)
– Sniper: Ghost Warrior 2 (2013)
– State of Decay (2013)
– Warface (2013)
– Ryse: Son of Rome (2013)
– Enemy Front (2014)
– Everybody’s Gone to the Rapture (2015)
– Evolve (2015)
– Homefront: The Revolution (2016)
– Robinson: The Journey (2016)
– The Climb (2016)
– Investigator (2016)
– Sniper: Ghost Warrior 3 (2017)
– Prey (2017)
– Kingdom Come: Deliverance (2018)
– Hunt: Showdown (2018)
– ShadowSide (2018)