DirectX

W zamierzchłych czasach gier komputerowych, kiedy nikt nie myślał nawet o akceleratorach graficznych, takich jak np. Voodoo, tym bardziej nikt nie zaprzątał sobie głowy bibliotekami graficznymi.
A właśnie z bibliotekami graficznymi będziemy mieli do czynienia w przypadku DirectX, który jest najpopularniejszą biblioteką, która jest przeznaczona na komputery z systemem operacyjnym Windows. To właśnie biblioteki DirectX odpowiadają za wyświetlanie i generowanie grafiki w grach komputerowych. Tak przynajmniej było na początku istnienia DirectX, ponieważ dzisiaj biblioteki te odpowiadają także za prawidłowe działanie bardziej wymagających aplikacji oraz generowanie dźwięku.

DirectX odpowiada także za optymalizację procesów, które odpowiadają za generowanie grafiki oraz dźwięku w grach i jego prawidłowa implementacja jest kluczowa dla płynnego działania danej gry.
Kiedyś były to biblioteki zarezerwowane tylko dla komputerów osobistych, ale dzisiaj biblioteki DirectX możemy spotkać także na konsolach z serii Xbox, za którymi stoi firma Microsoft (tak samo jak za stworzeniem DirectX).
Od momentu powstania w 1995 roku powstało już 12 wersji DirectX i każda kolejna jest rozbudowywana o nowe możliwości renderowania obrazu.

DirectX jako biblioteka graficzna może być także określana mianem API, czyli w tłumaczeniu na język polski, jako „interfejs programowania aplikacji”. W oryginalnym języku angielskim jest to skrót od „Application Programming Interface”.

Sprawdź również: