Ekwipunek (inventory)

Przez wiele lat, słowo ekwipunek kojarzyło się z gatunkiem gier RPG gdzie odpowiadało ono za określenie zasobnika (plecaka) bohatera oraz jego towarzyszy. Zwykle był on ograniczony wielkościowo i pozwalał na przenoszenie określonej liczby przedmiotów. Wiadomo – znalazły się takie gry gdzie ekwipunek nie miał dna i praktycznie można było w nim nosić wszystko ale jeżeli mieliśmy już do czynienia z takim plecakiem, to ograniczeniem były statystyki odpowiedzialne za określenie możliwości udźwigu naszej postaci. Takimi grami, z nieograniczonym ekwipunkiem są np. Skyrim czy też Fallout (od 3 części wzwyż), gdzie jedynym ograniczeniem jest udźwig naszej postaci.
Wraz z rozwojem technologii, pozwalającej na implementację coraz większej ilości elementów do gier, ekwipunek przestał być domeną gier RPG i określenie to mogła występować niemal w każdym gatunku. W grach FPS słowem „ekwipunek” określa się wszystkie bronie jakie nasz bohater może dźwigać, różnego rodzaju miny, granaty itp.

Wszystko to co jest przenoszone poza widokiem, można nazwać ekwipunkiem czy też plecakiem. Dostać się do niego możemy przez przypisany do niego klawisz, zależny od przypisanej klawiszologii.
W przypadku gier FPS (i nie tylko) także zdarzają się ograniczone zasobniki, ale bywają także takie gry gdzie mamy plecak bez dna i nie jesteśmy ograniczeni udźwigiem. Oczywiście wszystkie przedmioty jakie przenoszone są w plecaku/ekwipunku nie są widoczne. Sam plecak także nie wyróżnia się niczym szczególnym (jeżeli jest on widoczny), ponieważ ciężko sobie wyobrazić, że w plecaku będziemy w stanie przenosić siodło dla konia, kilka rodzajów broni, wyrzutnie rakiet, koła do samochodu, nieograniczone magazynki oraz amunicję, czy też tysiące strzał do łuków. Wyglądałoby to komicznie więc, jeżeli plecak jest już w grze widoczny, to raczej jako kosmetyka, a nie faktyczna ilość dostępnego miejsca na przedmioty.

Jednak słowo „ekwipunek” nie musi tyczyć się tylko jako określenie plecaka/zasobnika. Wszystkie przedmioty jakie nasza postać nosi przy sobie czy też w tym plecaku i/lub zasobniku także nazywane są ekwipunkiem.
Niemal w każdej grze ekwipunek wyświetlany jest w osobnym oknie, który wywoływany jest z poziomu gry. Oprócz standardowego ekwipunku, niektóre gry pozwalają na jego ulepszanie (crafting) i wprowadzanie pewnych modyfikacji, które wpływają na statystyki danego przedmiotu, jego funkcjonalność lub gdy jest to broń, wtedy dzięki możliwości jej ulepszania można zwiększyć zadawane przez nią obrażenia lub dodać specjalne celowniki, powiększać magazynki itp.