fps - first person shooter

Gatunek gier – FPS (First Person Shooter)

FPS jest to skrót od słów First Person Shooter, czyli w tłumaczeniu na język polski pierwszoosobowa strzelanka. Jest to chyba najpopularniejszy gatunek gier komputerowych, który przynosi największe zyski i bije wszelkie rekordy jeżeli chodzi o sprzedaż.
Gatunek FPS można nazwać podgatunkiem gier FPP ponieważ cała rozgrywka w FPS ukazana jest z perspektywy pierwszej osoby czyli cały obraz rozgrywki widzimy oczami kierowanego bohatera.
Historia strzelanek pierwszoosobowych sięga roku 1973 kiedy, to pojawiła się pierwsza udokumentowana gra tego gatunku, którą była „Maze War”. Jednak na największy rozwój gatunku trzeba było poczekać jeszcze 20 lat do wczesnych lat ’90 XX w. kiedy na rynku zaczęły pojawiać się takie tytuły jak Quake oraz DOOM, które na nowo zdefiniowały cały gatunek i wyznaczyły nowe trendy.

Większość gier FPS jest odwzorowaniem pola bitwy dlatego też rozgrywka jest dosyć krwawa i dynamiczna. Wraz z rozwojem Internetu, wzrosła także popularność sieciowych gier FPS takich jak Counter Strike, Battlefield czy Call of Duty, które przynoszą wielomilionowe zyski (zwłaszcza serie Battlefield oraz Call of Duty).
Zwykle dostępnym arsenałem w tego typu grach są różnego rodzaju bronie palne, granaty, noże itp. Wszystko co można wykorzystać na polu bitwy. Dostępne uzbrojenie zależne jest także od czasu w jakim osadzona jest rozgrywka ponieważ innej broni będziemy używać gdy gra osadzona jest w czasach II wojny, a innej gdy rozgrywka toczy się w czasach współczesnych.

Gry FPS oprócz dostarczania graczom rozrywki służą także jako wyznacznik nowych technologii oraz testowania możliwości nowych generacji silników graficznych. Jest to chyba najbardziej wymagający gatunek gier jeżeli chodzi o wymagania sprzętowe i nie każdy będzie mógł sobie pozwolić na rozgrywkę w maksymalnych ustawieniach graficznych.
Wysokie wymagania sprzętowe nie zawsze są spowodowane fajerwerkami graficznymi. Dużo gier FPS cierpi z powodu słabej optymalizacji, z którą nie każde studio jest w stanie sobie poradzić.
Jeżeli chodzi o kwestie optymalizacyjne, to najlepiej w tej kwestii radzi sobie seria Battlefield (przynajmniej według mnie). Od momentu wydania DOOM-a czy Quake-a, FPS cieszą się niesłabnącą popularnością po dzień dzisiejszy, a po wkroczeniu rozgrywek online, każda gra FPS jest w stanie przyciągnąć przed ekrany setki tysięcy graczy jednocześnie.