Friendly fire

Friendly fire określa jedną z opcji gier, która dotyczy ranienia członków naszej drużyny i ogólnie przyjaznych graczy. Kiedyś, za czasów Counter-Strike w wersji 1.x przy wyborze serwera można było określić czy opcja „friendly fire” ma być aktywna czy też wyłączona. Teraz w Counter-Strike: Global Offensive, wybierając tryb turniejowy, ta opcja jest domyślnie włączona czyli w momencie gdy strzelimy do jednego z naszych towarzyszy w drużynie, otrzyma on takie same obrażenia jak wróg.
Włączenie tej opcji wymusza na graczach, odróżnianie od siebie przyjaznego ubioru od tego wrogiego ponieważ w sytuacjach krytycznych nie można się zawahać. Z czasem wypracowuje się już ten mechanizm pozwalający już po ułamku sekundy określić czy ktoś jest z naszej drużyny czy przeciwnej ale zdarzają się przypadku gdzie w ferworze walki można zranić przyjaznego gracza gdy ten wejdzie nam na linię strzału.

W grach single player także jest możliwość wyboru czy opcja friendly fire ma być włączona. Tam jednak nie mamy tak przykrych konsekwencji za zabicie przyjaznej postaci jak ma to miejsce w rozgrywce online. Ze względu na sposób rozgrywki, opcja „przyjaznego ognia” jest wyłączona w grach RPG gdzie różnego rodzaju klątwy i czary działające obszarowo przyniosłyby dla drużyny więcej szkody niż pożytku. Jednak nie wszystkie gry RPG nie mają tej opcji, bo Skyrim czy też Baldur’s Gate decydując się na użycie jakiegoś czaru obszarowego, pozwala na zadanie obrażeń także członkom naszej drużyny. W przypadku Baldur’s Gate w najgorszym przypadku zabijemy naszych towarzyszy i będziemy zmuszeni grać solo ale w przypadku Skyrim’a taka opcja może być dużo bardziej komplikująca sytuację ponieważ w momencie ataku na towarzyszącą nam postać, od razu zaczyna ona być wobec nas wroga i dopóki nie zostanie zabita, to będzie nas atakować. Więc może okazać się tak, że zabijemy jakąś postać, która jest konieczna do ukończenia danego zadania – w takiej sytuacji będziemy musieli poratować się wczytaniem ostatnio zapisanego stanu gry.