gry zrecznosciowe

Gatunek gier – Zręcznościowe

Gry zręcznościowe swój komercyjny debiut miały niemal 50 lat temu. Rozgłos zyskały dzięki jednej z najpopularniejszych gier w branży – mowa tutaj oczywiście o grze „Pong”, która swoją premierę miała w 1972 roku.
Grę zręcznościową można określić jako taką, do ukończenia której wymagany jest spryt, refleks, spostrzegawczość oraz sprawne operowanie kontrolerem. Refleks przydatny jest do wyczucia odpowiedniego czasu, w którym konieczne jest wciśnięcie danego przycisku aby móc pokonać daną przeszkodę. W odróżnieniu od gier logicznych, gracz nie ma tutaj czasu na planowanie strategii, rozwiązywanie skomplikowanych zagadek logicznych. Akcje w grach zręcznościowych stanowi motor napędowy rozgrywki i wypełnia niemal cały czas rozgrywki.
Dlatego gry zręcznościowe nigdy nie grzeszyły długością, a większość z nich, ze względu na wymaganie ciągłego skupienia i szybkiego reagowania na zaistniałe sytuacje, podzielona jest na poziomy.

Wiele gier zręcznościowych może być także podkategorią dwuwymiarowych gier platformowych. Ten typ gier zręcznościowych swój renesans przeżywał w latach ’90 gdzie swoje triumfy świeciły gry z serii Rayman, a w późniejszych latach powstała cała seria gier zręcznościowych, osadzona w czarodziejskim świecie Harry’ego Pottera.
Pod gry zręcznościowe można podciągnąć także niektóre z gier wyścigowych – zwłaszcza serię Need for Speed gdzie model jazdy jest nastawiony bardziej na zręcznościowy niż na symulację. Więc w gatunku gier zręcznościowych może zawierać się wiele innych gatunków i podgatunków.

Ze względu na dynamikę rozgrywki, na próżno było szukać w grach zręcznościowych jakiejś głębszej fabuły, która wymagałaby od gracza jakiegoś skupienia lub też poszukiwania smaczków fabularnych. Poza Pongiem, klasycznym przedstawicielem gatunku gier zręcznościowych jest znany na całym świecie Pac-Man, w którym na próżno jest szukać głębszej fabuły (o ile w ogóle występuje tam jakaś fabuła). Sama rozgrywka nastawiona jest na bicie rekordów, a nie na wielowątkowe historie.
Z czasem gry zręcznościowe przestały przyciągać przed monitory miliony użytkowników dlatego wraz z postępem technologicznym, nowym domem gier zręcznościowych stały się platformy mobilne natomiast elementy zręcznościowe zaczęły pojawiać się w bardziej rozbudowanych produkcjach przeznaczonych na komputery osobiste czy też konsole.
W dzisiejszych czasach nawet taka gra jak DOOM Eternal zawiera w sobie elementy zręcznościowe co przez wielu było wręcz tej grze wyrzucane, że elementów zręcznościowych jest tutaj zbyt dużo i skakanie z platformy na platformę zabija cała dynamikę jaką powinien charakteryzować się ten shooter.

Grom zręcznościowym, pomimo już częściowego zapomnienia tego gatunku na komputerach osobistych oraz konsolach nowej generacji, nie można odmówić swojego wkładu w rozwój całej współczesnej branży gier komputerowych. Kto w końcu może wiedzieć jak potoczyłaby się historia gdyby światła dziennego nie ujrzał Pong, czy też wspomniany później Pac-Man?