Hitbox

O hitboxach w ostatnim czasie głośno było za sprawą Counter-Strike: Global Offensive. Chodziło głównie o skiny (skórki) postaci, które różniły się między sobą objętością ale hitbox pozostawał taki sam dla każdej postaci. O co więc tyle krzyku związanego z hitboxami?
Hitbox jest to obręb pola/kształtu postaci lub obiektu, w jaki możemy trafić, grając w FPS’y (lub też inne produkcje). Kiedyś hitbox posiadał kształty prostokątów i kwadratów, jednak takie podejście dzisiaj nie zdałoby egzaminu ponieważ kilka lat wstecz hitboxy obejmowały tylko głowę tyłów i nogi.
Więc jeśli podczas gry widzieliśmy naszego przeciwnika chowającego się za ścianą lub inną zasłoną, zza której wystawała tylko jego ręką, to pomimo strzelania do niej kule nie dosięgały celu, ponieważ nie była ona traktowana jako hitbox, czyli miejsce, po trafieniu którego możemy zadać obrażenia przeciwnikowi (w przypadku trafienia w głowę zwykle kończy się ono zgonem przeciwnika).

Wracając jeszcze na chwilę do Counter-Strike: Global Offensive, to cały krzyk był o to, że nowe skórki postaci posiadały plecak i torby, które zwiększały obszar postaci ale nie były one hitboxami. W momencie gdy taka postać chowała się za przeszkodą, a zza krawędzi wystawał plecak, to mogliśmy wystrzelać w niego cały magazynek, a i tak nic by to nie dało, ponieważ nie był on hitboxem, co sprawiało, że taki przeciwnik mógł mieć nad nami przewagę, ponieważ w momencie strzału zdradzaliśmy swoją pozycję.

Hitboxy to jednak nie tylko domena FPS’ów, bo równie ważnym aspektem są one w grach samochodowych gdzie każda przeszkoda na torze powinna posiadać swój własny obręb w postaci hitboxu, tak aby uniknąć sytuacji, że odbijamy się od powietrza. Dzisiaj żadna gra nie ma prawa powstać jeśli nie będzie ona posiadać odpowiednio określonych hitboxów (każdy, kto choć próbował kiedyś zrobić swoją grę wie jak ważne jest odpowiednie oprogramowania hitboxów).

Sprawdź również: