horror

Gatunek gier – horror

Gry z gatunku horror mają na celu dokładnie to samo co filmy z tego gatunku – czyli przestraszyć gracza. Różnica jednak polega na tym, że o ile ciężko jest zrobić film, który faktycznie będzie w stanie przerazić gracza tak już zaprojektowanie i stworzenie gry horroru, który przerazi gracza jest nieco prostsze. Gorzej jeżeli do tego dołożymy jeszcze przyjemność z gry oraz grywalność, bo z tym bywa różnie i naprawdę, na rynku jest niewiele gier z gatunku horror, które potrafią przerazić i jednocześnie sprawić, że będą przykuwać uwagę graczy przez dłuższy czas.
Straszenie w ten sam sposób tylko do pewnego momentu jest straszne więc trzeba to robić z głową aby gra nie stała się wtórna, przewidywalna i zamiast budzić grozę jedyne co budzi to zażenowanie i poczucie marnowanego czasu.
Od początku istnienia gier z gatunku horror powstało ich pewnie setki jak nie tysiące ale tylko garstka jest warta zapamiętania. Z pewnością jednym z najlepszych i najbardziej przełomowych tytułów jest Silent Hill, a w ostatnich latach prym w grach z gatunku horror wiedzie seria Resident Evil chociaż zdarzają się także perełki takie jak The Evil Within, które bardziej są gatunkiem horroru z elementami survivalu co jest już osobnym gatunkiem.

Głównym elementem wykorzystywanym do straszenia w grach horrorach są tzw. sceny jumpscare, które polegają po prostu na gwałtownym i nagłym pojawienie się jakiegoś elementu, który ma na celu przestraszenie nas. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze niepokojące dźwięki i budująca nastrój muzyka, która tylko potęguje efekt przerażenia. Osobiście nie przepadam za tego typu grami ale jak jest jakiś tytuł warty ogrania, to z chęcią po niego sięgam jednak nie jestem specjalnie doświadczonym i ogranym graczem w tym gatunku, a moja ostatnia przygoda z nim zakończyła się właśnie na tytle The Evil Within.
Tak jak w przypadku innych gatunków gier, gry z gatunku horror także mogą klasyfikować się jako gry FPP lub TPP. Ale zdecydowanie bardziej twórcy wolą tego typu gry tworzyć w oparciu o widok TPP, który zapewnia dużo większe pole widzenia oraz daje większe możliwości przestraszenia gracza niż widok z perspektywy pierwszej osoby.