Idtech 4

Silnik graficzny idTech 4

Rok wydania: 2003/2004
Producent: id Software

Następna generacja silnika stworzonego przez Johna Carmacka w 1993 roku na potrzeby gry DOOM. Tym razem 4 generacja silnika powstała na potrzeby trzeciej odsłony DOOM-a dlatego przez wielu silnik idTech4 często nazywany jest także silnikiem DOOM 3. Osobny wpis poświęcam akurat tej wersji silnika, ponieważ to ona przyniosła najwięcej innowacji oraz nowości w stosunku do pierwowzoru i okazała się także przełomowa jeżeli chodzi o grafikę. Żeby było to możliwe najpierw cały silnik, został przepisany z języka C na dużo wydajniejszy język C++. Dzięki zmianie języka możliwe było dodanie różnych bajerów takich jak na przykład nowego silnika renderującego.

Kolejną nowością okazała się możliwość mapowania wypukłości, za pomocą której płaskie powierzchnie sprawiały wrażenie wypukłej powierzchni. To właśnie za sprawą idTech 4 po raz pierwszy w historii branży gier komputerowych, całe oświetlenie oraz wszystkie cienie generowane były w czasie rzeczywistym i od tej pory w zasadzie stało się to już standardem, ale to właśnie idTech 4 wprowadził bieżącą rewolucję.

Kolejną ważną nowością silnika była możliwość zastosowania per-pixel lightingu, który pozwalał na oświetlenie każdego piksela z osobna (światło oraz cienie oddziaływały na każdy piksel). Wadą silnika okazała się jego zasobożerność ze względu na dużą moc obliczeniową dlatego w pierwszej grze opartej na tym silniku – czyli DOOM 3 – przemierzamy ciemne korytarze i zamknięte lokacje, ponieważ większość komputerów (dostępnych w tamtym czasie) nie poradziłaby sobie z generowaniem rozległych i otwartych przestrzeni.

Gry, które powstały na silniku idTech 4

– Doom III (2004)
– Quake 4 (2005)
– Doom III: Resurrection of Evil (2005)
– Enemy Territory: Quake Wars (2007)
– Wolfenstein (2009)
– Brink (2011)
– Prey (2017)