Idtech

Silnik graficzny idTech

Rok wydania: 1993
Producent: id Software

Jeden z najlepszych i najnowocześniejszych silników graficznych, jaki powstał w tamtym czasie. Stworzył go John Carmack, a cały silnik oparty jest na języku C. Oprócz Johna Carmacka w powstawanie silnika zaangażowani byli także Mike Abrash, John Romero, Dave Taylor i Paul Radek, którzy tworzyli id Software.

Początkowo sam silnik powstał na potrzeby stworzenia gry DOOM (dlatego też inną nazwą dla silnika idTech jest także DOOM Engine). Najpierw silnik idTech został zaprojektowany na platformie NeXT, której właścicielem był Steve Jobs, ale później cały silnik został przeportowany do środowiska DOS natomiast w 1997 roku cały kod źródłowy został udostępniony w ramach niekomercyjnej licencji tak, aby użytkownicy Linuxa także mogli z niego korzystać. Wolna licencja pozwoliła także społeczności na tworzenie własnych, zaawansowanych modyfikacji, a najważniejszą modyfikacją, jaką wprowadzili fani gier od id była obsługa trójwymiarowych modeli (były to modele, które były już faktycznie w pełni trójwymiarowe).

Gry, które powstały na silniku idTech

– Doom (1993)
– Doom II (1994)
– Final Doom (1996)
– Heretic (1994)
– Hexen: Beyond Heretic (1995)
– Hexen Deathkings of the Dark Citadel (1996)
– Strife (1996)