Klimat gry

Klimat gry jest chyba jednym z najważniejszych czynników przemawiającym za tym, czy dana produkcja odniesie sukces na rynku czy nie. Wiele razy dochodziło do sytuacji gdzie producent zachwalał klimat panujący w grze, który wręcz będzie wylewał się z ekranu, a w momencie premiery dostawaliśmy wydmuszkę, która z klimatem miała tyle wspólnego co księża z życiem zgodnie z dekalogiem.
To właśnie klimat gry sprawia, że gracz jest w stanie przymknąć oko na mniej lub bardziej widoczne mankamenty danej produkcji. Nawet gdy jakaś gra nie jest do końca dopracowana ale ma klimat – czyli coś co sprawia, że w nią wsiąkniemy, wtedy nawet niedoskonałości nie są w stanie zepsuć nam pozytywnych wrażeń z gry.
Oprócz odpowiedniej narracji, to właśnie klimat buduje i potęguje doznania jakie jesteśmy w stanie przeżyć za sprawą danej produkcji. Gdy gra nie ma tego czegoś, co nazywane jest klimatem, to nie wiem jaka musiałaby być dobra aby utrzymać przy sobie graczy bez odpowiedniego klimatu. Idealnym przykładem budowania świetnego klimatu jest gra Obcy: Izolacja gdzie faktycznie klimat z pierwszego (filmowego) Obcego, wylewał się z ekranu, powodując, że aż chciało się grać.

Jednym z czynników jakie wpływają na klimat gry jest także zastosowany silnik graficzny. Niektóre silniki nadają się bardziej lub mniej pod dane produkcje chociaż wraz z rozwojem technologii każdy radzie sobie z tym coraz lepiej. Niech jako przykład posłuży tutaj Unreal Engine, który jeszcze kilka lat temu, bardzo słabo sobie radził z realistycznym odwzorowaniem brudu itp. przez co wszystkie tworzone gry oparte o ten silnik, sprawiały wrażenie niemal sterylnych (nawet gdy twórcy chcieli odwzorować jakieś śmieci, to ograniczenia silnika sprawiały, że i tak wyglądały one za sterylnie). Takie coś nie pomagało w budowaniu klimatu gry ale na szczęście teraz ten problem został już rozwiązany.
Jakbym miał porównywać do czegoś klimat gry, to mogłaby to być motoryzacja bo w tej branży także możemy spotkać się z czymś takim jak auta z duszą. Klimat gry jest właśnie taką duszą danej produkcji, która sprawia, że dana gra zapisze się na kartach historii, gdzie auta bez duszy produkowane są na taśmie w hurtowych ilościach.