Kreacja postaci

Określenie „kreacja postaci” już samo w sobie zawiera odpowiedź na pytanie czym jest. Nie ma się co oszukiwać, że kreowanie postaci jest domeną gier RPG, które dają takie możliwości kreacji, że w samym kreatorze będziemy w stanie spędzić kilka godzin. Jednak kreacja postaci, to nie tylko gry RPG. Wraz z rozwojem technologii coraz powszechniejsza stała się implementacja kreatora postaci do wszelakich gatunków gier rozpoczynając od gatunku FPS do gier sportowych, gdzie przy pomocy kreatora możemy stworzyć własnego wirtualnego zawodnika.
Najbardziej czasochłonnym kreatorem postaci jest chyba ten wbudowany do gry The Sims, który ze względu na ogrom możliwości już sam w sobie stanowi osobną grę, a cały proces kreacji jest chyba bardziej czasochłonny niż sama rozgrywka (i sprawia chyba najwięcej frajdy – pomijając opcje zabójstw swoich simów w wymyślny sposób).
Jeszcze parę lat wstecz, kreator postaci ograniczał się do wyboru jednej z kilku twarzy, rodzaju budowy, czy nasz bohater ma być gruby, chudy, czy też umiarkowany. Wybieraliśmy także wzrost i od czasu do czasu mogliśmy także wybrać fryzurę z kilku dostępnych w kreatorze.
Z czasem do kreatora postaci zaczęto dodawać coraz więcej opcji, które pozwalają już na modyfikację kształtu czaszki, głębokości osadzenia oczu, wpływać na wysokość czoła, rodzaj zarostu, wysokość kości policzkowych, zarys szczęki i żuchwy i dużo więcej.
Bardzo rozbudowane kreatory pozwalają na modyfikację niemal wszystkich aspektów związanych z wyglądem głównego bohatera, nie wyłączając z tego ubioru. Kwestia ubioru w kreatorze postaci nie jest ważne w przypadku gier RPG ponieważ w tym gatunku, ubiór głównego bohatera i towarzyszy zależy od łupów jakie znajdą na swojej drodze.