moba - multiplayer online battle arena

Gatunek gier MOBA (Multiplayer Online Battle Arena)

Gry MOBA w ostatnim czasie zyskały bardzo dużą popularność. I w tym przypadku powiedzenie „duża popularność” może okazać się sporym niedopowiedzeniem biorąc pod uwagę fakt, że na arenie e-sportowej jest to wiodący gatunek gier. To właśnie ten gatunek gier może pochwalić się największą pulą nagród na każdym turnieju – gry pokroju Counter-Strike: Global Offensive nie mają nawet startu jeżeli chodzi o wysokość nagród.
A czym jest gatunek gier MOBA? Sama nazwa jest skrótem od Multiplayer Online Battle Arena – czyli jest to wieloosobowa gra, której rozgrywka odbywa się na wirtualnej arenie.
Gry MOBA wywodzą się z gier RTS czyli strategii czasu rzeczywistego. Perspektywa gry przedstawiona jest w rzucie izometrycznym aby gracze mogli w jakiś sposób ogarnąć większy obszar mapy i widzieli co się dzieje wokół nich na arenie.
Jednak określenie „wieloosobowa” nie zawsze pasuje do specyfiki danej gry ponieważ można trafić także na gry, które polegają na starciu dwóch graczy w systemie 1 n 1 ale zdecydowanie popularniejszym typem rozgrywki są starcia drużynowe. Przeważnie w skład drużyny wchodzi od 3 do 5 graczy.

Termin gry MOBA został wymyślony przez firmę Riot Games, które stoi za powstaniem jednej z najpopularniejszej gry MOBA czyli – League of Legends. Premiera gry miała miejsce w 2009 ale nie była to pierwsza gra tego gatunku.
Pierwszą grą, która przecierała szlaki dla tego gatunku była gra „Aeon of Strife” – była to modyfikacja do gry StarCraft (można więc powiedzieć, że modę na ten gatunek zapoczątkował nie kto inny jak sam Blizzard). Pierwszą samodzielną produkcją z tego gatunku była gra Demigod studia Gas Powered Games.
Ale to właśnie League of Legends potocznie zwany „LoL” zapoczątkował modę na gry MOBA i na fali sukcesu tej produkcji powstało wiele, mniej lub bardziej udanych produkcji. Jednym z najpoważniejszych konkurentów LoL’a jest wydana w 2013 roku DOTA 2, której twórcami są programiści z Valve Corporation.

Gry MOBA świetnie sobie radzą na arenach e-sportowych i nic nie wskazuje na to aby mogło tutaj wydarzyć się coś co mogłoby zachwiać pozycją tego gatunku na arenach międzynarodowych. Nawet Blizzard wszedł w ten gatunek chcąc otrzymać swój kawałek tortu ale z czasem okazało się, że chyba przerosło ich wspieranie swojego dzieła i koniec końców nie mieli nawet startu do liderów gatunku czyli LoL’a i DOTA 2. Ten kawałek tortu miał im zapewnić tytuł Heroes of The Storm gdzie gracze mogli swojego bohatera wybrać spośród wszystkich gier stworzonych przez Blizzarda czyli każdy mógł znaleźć tutaj coś dla siebie. Problem polegał jednak na tym, że była to chyba jedyna zaleta tego tytułu, która dodawała coś nowego do gatunku bo pozostałe mechaniki pozostawały niezmienne i nie wnosiły niczego nowego.

Sama rozgrywka przypomina nieco wyprawę na instancję znane graczom Worlf of Warcraft. W drużynie warto mieć tanka, healera oraz dpsów. Wygrywa ta drużyna, która zniszczy bazę/twierdzę/zamek przeciwnika jako pierwsi. W międzyczasie należy kompletować surowce oraz różne bonusy dla naszej drużyny, które są rozsiane po całej arenie. Warto też przejmować neutralne miejscówki ponieważ mogą one przyspieszyć generowanie zasobów, które mogą wesprzeć drużynę przy niszczeniu/przejmowaniu wrogich obszarów.
Każdemu fanowi tego gatunku nie trzeba chyba przybliżać zasad jakie kierują rozgrywką oraz w jakim momencie rozgrywka dobiega końca. Mi osobiście nigdy gatunek MOBA nie przypadł do gustu i według mnie słabo się to ogląda w tv ale to jest tylko moje zdanie, które znacząco różni się od milionów fanów gatunku. Zwłaszcza w Chinach gdzie pro gracze reprezentujący właśnie ten gatunek, nosi miano gwiazd i są równie rozpoznawalni jak inni celebryci – co jednak nie zmienia faktu, że jak dla mnie słabo się ogląda to w tv ponieważ rozgrywka przedstawiona w rzucie izometrycznym jest mało dynamiczna.