red engine

Silnik graficzny Red Engine

Rok wydania: 2007
Producent: CD Projekt RED

Kolejny Polski silnik graficzny, który do dzisiaj potrafi zaskakiwać swoimi możliwościami (nie mówię tutaj jednak o pierwszej części Wiedźmina). Wartym wspomnienie elementem jest ten, że do tej pory powstały cztery wersje silnika Red Engine, a na silniku graficznym Red Engine 4 opiera się najbardziej oczekiwana gra roku 2020, czyli Cyberpunk 2077.

Sam silnik został opracowany przez Warszawską firmę CD Projekt jako zastępstwo dla dosyć topornego silnika z Neverwinter (którego początkowo używali przy pracach nad pierwszym Wiedźminem). Jego pierwsza wersja jest jednak słabo zoptymalizowana i nawet dzisiaj na mocnych komputerach potrafi się przyciąć, ale można to wybaczyć, skoro była to pierwsza próba, a sam silnik był świeżynką i nowością na rynku.

W głównej mierze silnik został zaprojektowany do tworzenia nieliniowych gier fabularnych tworzonych przez CD Projekt RED i do dzisiaj jest zamkniętym silnikiem graficznym wykorzystywanym tylko i wyłącznie przez tego producenta.

Od przejścia na trzecią wersję silnika, czyli REDengine 3 gry opierające się na tym silniku działają wyłącznie na 64-bitowych platformach sprzętowych.

REDengine został w całości napisany w języku C++. Dzisiaj silnik wspiera takie elementy graficzne jak efekty wolumetryczne pozwalające na realistyczne odwzorowanie chmur, pyłu, mgły czy wody. Także w trzeciej odsłonie silnika dodano także wsparcie dla Nvidia Hairworks, które bardzo obciąża karty graficzne, ale pozwala na zaawansowaną fizykę włosów (pierwszy raz technologię tą zastosowano w Wiedźmin III: Dziki Gon).

Gry, które powstały na silniku Red Engine

– Wiedźmin 2: Zabójcy królów (2011)
– Wiedźmin 2: Zabójcy królów: Edycja rozszerzona (2012)
– Wiedźmin 3: Dziki Gon (2015)
– Wiedźmin 3: Serca z kamienia (2015)
– Wiedźmin 3: Krew i wino (2016)
– Cyberpunk 2077 (2020)