renderware

Silnik graficzny Renderware

Rok wydania: 1993
Producent: Criterion Software

Silnik Renderware powstał w zasadzie przy okazji powstania firmy Criterion Software. Sama firma powstała w celu komercjalizacji technologii renderowania grafiki 3D. Początkowo firma Criterion powstała jako firma technologiczna, która specjalizowała się w rozwoju właśnie silnika Renderware. Silnik ten pozwalał na wykorzystanie całej mocy, jaka była dostępna na konkretnej platformie (tej, z której gra akurat korzystała).

Aktualnie właścicielem praw do silnika jest firma Electronic Arts, która po przejęciu Criterion Software w 2004 roku, udostępniała jeszcze silnik Renderware dla firm trzecich.

W 2006 roku EA zamknęła oddział Criterion Software, który do tej pory zajmował się rozwojem silnika graficznego Renderware, a sam silnik wycofano z rynku. W czasach gdy silnik był ogólnie dostępny, za jego pomocą można było tworzyć gry na takie platformy jak PC, Playstation 2, GameCube oraz Xbox.

Gry, które powstały na silniku Renderware

– Rayman Revolution (2000)
– Grand Theft Auto III (2001)
– Tony Hawk’s Pro Skater 3 (2001)
– Burnout 2: Point of Impact (2002)
– Grand Theft Auto: Vice City (2002)
– Kelly Slater’s Pro Surfer (2002)
– Broken Sword 3 (2003)
– kill.switch (2003)
– Mall Tycoon 2 (2003)
– Manhunt (2003)
– Sonic Heroes (2003)
– Grand Theft Auto: San Andreas (2004)
– NBA Ballers (2004)
– ObsCure (2004)
– Skoki Narciarskie 2005 (2004)
– Total Overdose: A Gunslinger’s Tale in Mexico (2005)
– Without Warning (2005)
– Bleach: Erabareshi Tamashii (2005)
– Burnout 3: Takedown (2005)
– Burnout Revenge (2005)
– Grand Theft Auto: Liberty City Stories (2005)
– The Movies (2005)
– Black (2006)
– Bully (2006)
– Ducati World Championship (2006)
– Grand Theft Auto: Vice City Stories (2006)
– Super-Bikes: Riding Challenge (2006)
– ObsCure II (2007)
– Crackdown (2007)
– Burnout: Paradise (2008)
– Need for Speed: Undercover (2008)