rts - real time strategy

Gatunek gier – RTS (Real-Time Strategy)

Gry z gatunku RTS, to nic innego jak gry strategiczny rozgrywane w czasie rzeczywistym. O tym mówi już samo rozwinięcie skrótu jakim jest RTS, które po rozwinięciu oznacza Real-Time Strategy.
Jest to aktualnie najpopularniejszy gatunek gier strategicznych i jeżeli wydawane są nowe gry z tego gatunku, to w większości przypadków będą to właśnie strategie czasu rzeczywistego z opcjonalną aktywną pauzą.
W odróżnieniu od turowych gier strategicznych, RTS nie pozostawiają czasu na dłuższe planowanie swoich działań, a sukces rozgrywki zależny jest od szybkości i trafności podejmowanych decyzji. Na skutki swoich decyzji także nie trzeba czekać do końca tury ponieważ są one widoczne natychmiast po ich wykonaniu, dzięki temu w szybki sposób dowiemy się jak bardzo mamy przerąbane w momencie gdy podjęliśmy błędną decyzję.
Gry z gatunku RTS pozwalają na wyuczenie się szybkiego podejmowania decyzji pod presją czasu i umiejętnością analitycznego myślenia. Model rozgrywki nie pozwala na dłuższe roztrząsanie swoich decyzji tylko planowanie długo falowe nastawione na kilka planów. W momencie gdy jakiś plan zawodzi, od razy należy wdrażać plan awaryjny i tak, aż do zwycięstwa lub całkowitej klęski.

Pierwsza gra strategiczna pojawiła się na rynku pod koniec lat 70. XX wieku ale na użycie określenia „Real-Time Strategy” trzeba było poczekać do roku 1992, w którym miała miejsce premiera gry DUNE II. Zwrot ten został użyty przez producenta tej gry Bretta Sperry’ego, który użył go do opisania modelu rozgrywki i można powiedzieć, że określenie to przyjęło się lepiej niż nieźle.
Jako że gatunek RTS jest dosyć hermetyczny i ciężko jest wnieść do niego cokolwiek nowego, zwłaszcza jeżeli mowa o gatunku, który jest rozwijany już od 50 lat, to każda kolejna wydana gra z tego gatunku była określana mianem klona poprzedniej itp. Jest to według mnie dosyć krzywdzące podejście ale mówię tutaj o tym jak było to określane w branży.
Duży skok jakościowy nastąpił w momencie pojawienia się grafiki 3D, która sprawiła, że gatunek gier RTS przeżywał swój renesans za sprawą takich gier jak serie Age of Empires, kolejna odsłona Warcraft III.
W ostatnich latach popularność gier z gatunku RTS nieco zmalała przez co powstaje coraz mniej, dobrych produkcji, które mogłyby wypełnić luki jakie powstały na przestrzeni ostatnich 10 lat. Nic dziwnego, że gatunek lekko pokrył się rdzą ponieważ wydawcy zdają sobie sprawę, że tego typu gry posiadają dosyć wąskie grono odbiorców, zwłaszcza w momencie kiedy na rynku od lat króluje już Starcraft II, a ciężko jest przebić jakością oraz grywalnością takie produkcje. Chyba, że ktoś nie preferuje klimatu sience fiction, to wtedy może być nieco łatwiej ale i tak, godnych uwagi tytułów z gatunku gier RTS w ostatnich latach, pojawiło się niewiele.