Split-screen

W przypadku tego słowa niewiele chyba trzeba wyjaśniań ponieważ opisuje ono dosłownie to czego dotyczy. Split-screen to możliwość gry w 2 lub więcej graczy (osobiście spotkałem się z grą z opcją split-screen dla maksymalnie 4 graczy) na jednym monitorze/telewizorze.
Początkowa ten tryb rozgrywki zarezerwowany był głównie dla gier wyścigowych gdzie ekran dzielony był w połowie swojej wysokości. U dołu ekranu widoczny był jeden pojazd i u góry drugi, którymi mogli sterować gracze w tym samym czasie. Działało to na podobnej zasadzie do tej znanej z trybu hot-seats jednak „gorące siedzenia” były domeną gier turowych co w przypadku wyścigów było niemożliwe (wyobrażacie sobie turową grę wyścigową? Ja nie).
Później możliwość gry w trybie split-screen była udostępniania w coraz większej ilości gatunków, a swój prawdziwy renesans przeszła za sprawą pierwszej części gry Gears of War, która umożliwiała rozgrywkę w tym trybie co pozwalało na cieszenie się rozgrywką dwójce graczy jednocześnie, co przekładało się także na dużo prostszą rozgrywkę.