Trafienie krytyczne

Trafienia krytyczne są trafieniami zadającymi dużo większe obrażenia niż ma to miejsce w przypadku zwykłych obrażeń. Samo określenie trafień krytycznych jest domeną gier RPG oraz MMO, gdzie wskaźnik ten można podbić przy pomocy odpowiednich przedmiotów oraz z każdym poziomem rozwoju postaci.
Jednak to, że jest to domena głównie tych gier nie świadczy wcale, że określenie trafień krytycznych jest zarezerwowane tylko dla tych gatunków. Powstało już kilka hybryd gier, które pozwalały na zwiększenie zadawanych obrażeń i w cale nie były to gry MMO czy też RPG. Trafienie krytyczne możne odnosić się także do gier FPS gdzie za takie trafienie może być uważane postrzelenie przeciwnika w głowę. Takie trafienie zadaje dużo większe obrażenia od zwykłego trafienia w korpus czy w nogę i zwykle pozwala na pokonanie przeciwnika za pomocą jednego strzału.

Jak wspomniałem wcześniej, w niektórych grach można modyfikować i zwiększać swoje szanse na trafienie krytyczne przy pomocy przedmiotów lub tzw. buffów. Jednak przelicznik jaki służy do określania szansy na trafienie krytyczne może być inny dla każdej gry, ponieważ ile gier tyle wzorów na określenie szansy na takie trafienie. Oczywiście istnieją różnego rodzaju fora gdzie można sprawdzić wzory matematyczne jakimi kierowali się twórcy ale w zasadzie nie wiem czy ktokolwiek jest w stanie dokładnie określić zwiększenia szans na trafienie krytyczne używając danego przedmiotu. Podejrzewam, że podyktowane jest to pewnym elementem nieprzywidywalności.