Vertical Sync (V-sync)

Vertical Sync lub w skrócie V-sync to w tłumaczeniu na polski synchronizacja pionowa. Jest to jedna z opcji graficznych dostępna w grach, która jest jedną z bardziej przydatnych (przynajmniej według mnie). Pozwala ona na odgórne ograniczenie odświeżania ekranu do osiągów posiadanego przez nas monitora. Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie tzw. szarpania obrazu w momencie spadku płynności gry.
Jest to też rozwiązanie dobre dla osób, które nie posiadają high-endowego komputera, a i tacy co posiadają, powinni skorzystać z tej opcji w przypadku ustawień maksymalnych w grze przy rozdzielczości 4K.

W momencie gdy posiadamy monitor z odświeżaniem 144 MHz, a komputer nie utrzymuje stabilnych 144 klatek na sekundę przy maksymalnych ustawieniach graficznych, to najlepiej będzie ustawić synchronizację pionową na poziomie 60 Hz, wtedy gra będzie działać płynnie w 60 klatkach na sekundę i nie klatkarz nie powinien spaść poniżej tej wartości, więc gra będzie działać płynnie. W momencie gdy synchronizacja pionowa będzie wyłączona, gra będzie docelowo działać w 144 klatkach, ale każdy spadek poniżej tej wartości może być odczuwalny i wpływać na płynność gry.

Często V-sync jest określony jako zapobieganie rwania się obrazu w przypadku gdy dysponujemy zbyt mocną kartą graficzną w stosunku do możliwości odświeżania obrazu przez nasz monitor, ale tu raczej bym upatrywał spadku wydajności w wąskim gardle niż w tym, że jest on spowodowany zbyt wydajną kartą graficzną, dlatego dochodzi do rwania obrazu. Jeszcze nie spotkałem się z sytuacją, że gra mi się rwała ze względu na to, że posiadałem zbyt szybką kartę graficzną, a synchronizacja pionowa pozwoliła mi na rozwiązanie problemów ze spadkiem klatek poniżej 144 Hz, które powodowały widoczne ścinki obrazu, co po poprawie na 60 klatek problem był rozwiązywany, bo poniżej tej wartości klatki mi już nie spadały.

Sprawdź również: