x-ray engine

Silnik graficzny X-Ray Engine

Rok wydania: 2007
Producent: GSC Game World

Zaawansowany silnik graficzny, który powstał na potrzeby jednej gry – S. T. A. L. K. E. R.. Pozwala on na generowanie rozległych obszarów oraz zamkniętych przestrzeni (chociaż te otwarte przestrzenie w grze były „pocięte” na mniejsze obszary, żeby zbytnio nie trzeba było się trudzić z optymalizacją, która jednak w tym przypadku nie stała na najwyższym poziomie).

Sam silnik obsługuje technologię DirectX w wersji 8 lub wyższych. Pozwala także na tworzenie modeli, które mogą składać się nawet z 10 000 wielokątów. Ze względu na pewne ograniczenia, a także na lepszą optymalizację silnik renderuje tylko te elementy, które w danej chwili widoczne są przez gracza. X-Ray Engine pozwala także na tworzenie w grze zaawansowanego oświetlenia, które pozwala na różne natężenie światła w zależności od pory dnia czy nocy, a także na niszczenie źródeł światła.

Do silnika gry wbudowano pewien moduł o nazwie Artificial Life, który jest systemem symulacji życia w środowisku na terenie Zony. Jeszcze przed premierą gry musiał on zostać jednak trochę okrojony, ponieważ okazał się zbyt inteligentnym systemem – okazało się, że główny cel gry mógł być osiągnięty przez przypadkowego NPC, a na ekranie gry pojawiała się informacja o końcu gry, ponieważ ktoś inny osiągnął główny cel.

Sama symulacja nie tylko dotyczyła NPC, ale także odpowiadała za zachowanie mutantów, które zranione mogły kuleć lub po prostu, zamiast kontynuować atak, szukały ucieczki.

Gry, które powstały na silniku X-Ray Engine

– S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (2007)
– S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo (2008)
– S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci (2009)